torsdag 13 oktober 2016

Google vet...

Del 3. 

Min mamma och jag har myntat ett uttryck: Google vet! Varje gång vi frågar varandra något som den andra inte kan svara på, så säger vi: "Google vet!" och skrattar. Vi skrattar mycket. För några år sedan gick hennes andre man bort i lungcancer. Då flyttade vi båda till en mindre stad utanför Stockholm. Först mamma, som hittade en trea hon föll pladask för. Sedan jag, när flyttade in i en etta på samma gata som mamma bor på.

Google vet. Den där kvällen den 3 oktober efter det första samtalet från Kvinnokliniken, då jag ombads komma nästa dag - och ta med en anhörig googlade jag på vad det innebar: "ta med en anhörig". Andra som varit med om samma sak hade skrivit samma fråga i olika forum på internet. Det enda svar jag minns är: "det betyder inte något bra".
Ändå tänkte jag att det kanske bara handlade om grava cellförändringar och att jag måste genomgå en hysterektomi (operera bort livmodern). Det var ju inget. Både mamma och min några år äldre syster har gjort den operationen och tycker det var nåt av det bästa de gjort.
Men på Kvinnokliniken var de kanske vana vid att ett sådant besked kan göra en del upprörda. Kanske var det därför de ville att jag skulle ha med mig någon. Jag började nästan bli irriterad för att de lurat dit min syster som måste åka ända från Stockholm när hon egentligen hade annat att göra.

Jag googlar vidare på alla gyncancrar som finns. Som många andra har jag trott att den cancer man kan få är livmoderhalscancer. Livmoderhalscancer beror i de flesta fall på ett sexuellt överfört virus. Den cancerformen testas man för med årliga cellprover. Klarar man dessa är man clear. Tror man. 

Det visar sig att det finns en annan form. Livmoderkroppscancer, också kallad livmodercancer, endometriecancer och corpuscancer. Den beror inte på virus utan på hög halt av det kvinnliga könshormonet östrogen. Riskgruppen är kvinnor över 40 år, som är överviktiga, har högt blodtryck och har diabetes.
Jag har inte diabetes. Annars stämmer det på pricken.
Jag hittar ingen Facebook-grupp för livmoderkroppscancer med en för livmoderhalscancer och den går jag med i innan jag ens fått besked om att jag lider av något. Stöd och information. Jag känner att jag kan komma att behöva det.
Jag känner mig lugn, men tänker på det hela tiden.
FORTSÄTTNING FÖLJER 》》》

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar