torsdag 27 oktober 2016

Historia och födelsedagar

Lördag 8 oktober 2016:

Sedan länge var biljetter beställda till ett föredrag av Herman Lindqvist på Mariefreds slott. Syster och systerson, pappa med fru och mamma och jag. Det var systersonens 25:e födelsedag och vi hade inte firat min 50-årsdag vintern före så pappa bjöd alla på födelsedagsmiddag. Det var en trevlig kväll. Pappa och hans fru skulle bo över på Mariefreds värdshus och åka långsamt hemåt dagen efter. Jag ville inte förstöra deras vistelse, men berättade för och förberedde min "styvmor" på att jag skulle ringa snart och berätta för pappa, så att hon kunde vara i närheten.
Jag var fortfarande i mina dödstankar denna kväll och kände mig utanför när de andra skrattade och hade roligt. De hade en framtid tänkte jag. Själv var jag allt annat än säker. Trots all lovande statistik.
Och jag visste också om oron som låg bakom en del av skratten.
Som min syster sa en dag i telefon:
- Man tänker ju på det hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar